20091005 - Grannar, önskar man vore utan dem ibland

Första augusti flyttade nygamlagrannar in igen. Det var skönt att ha dem borta. Om man får säga så. Nu är de dock åter...
De hade/har papegojor, katter i mängder, hästar, tuppar och allt möjligt. Fast de bor på en tomt på kanske 1000 kvm.
Mycket hade de visserligen på pappas mark, men nu har han inget till övers (varken att hyra ut eller till kvinnan i fråga). Därför går nu två hästar i hennes trädgård. Dessutom mestadels på mark som faktiskt är min pappas. Alltså utan att tillfråga har hon byggt en liten hage på kanske 10 x 20 meter där de går. De har dessutom inget tak eller vindskydd. Får de ens ha det så? Får de dessutom vara så nära vårt hus? Blir endast 7-8 meter från vardagsrumsfönstret. Lika många meter från vattenbrunnen.
Det som gjorde mig mest förbannad var att då jag hade dörren öppen och Harry sov på verandan. Vad kom det för doft då? Jo, häst!

Jag gillar visserligen hästdoft, men det ska vara i ett stall och där omkring - inte hemma.

Undrar egentligen vad det är för bestämmelser för hagar i trädgårdar. Nu kan väl visserligen pappa säga till att de inte får gå där, men så kanske hagen flyttas upp och kommer ÄNNU närmre.

Ne fy fan. Vad gör man? Förlag tas hjärtligt emot.

Malin
(inte på kramhumör)

Baracken på bilden är tyvärr det första vi ser från vardagsrumsfönstret. Denna barack sa de skulle eldas upp och tas bort. Nu används den visst som förråd istället. Hästarna får inte ens nyttja den. Dessutom står den på pappas mark och han har bett dem ta bort den... Men, men...  vad står kvar. Önskar jag bodde HELT UTAN GRANNAR!!




Kommentarer
Postat av: Majsan

Ring miljökontoret och fråga vad som gäller. Nu bor ni ju på landet men (hästdoft, ahh) man måste ju ändå hålla sig till vad lagen säger. Uppe i grannbyn har det alldeles nyss varit en tvist om stallbygge men jag kommer inte ihåg vad som gäller, så ring.

Du får iaf en cyberkram fast du inte är på kramhumör. Nu ska jag ta reda på lite skit som inte luktar häst...=)

2009-10-06 @ 09:57:46
Postat av: Malla

Tusen tack Majsan för kramen..

Om ändå hästdoften vore "min egen" då skulle man acceptera den. Nu är jag inte så glad i personen i fråga vilket ökar på ogillandet.

Jörgen har talat med kommunen och inga specifika bestämmelser finns, först ska man tala med hästägaren om inte denna lyder då får man ta in kommunen för utlåtande.. Hoppas det löser sig enkelt.



Kram

2009-10-11 @ 13:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0